Sint-Gilliskerk Rumsdorpstraat - Rumsdorp
Protestantse Kerk
Landen
Verenigde Protestantse Kerk in Belgiƫ
A.D. MCMLX
Lectio divina, een andere manier van Bijbellezen
Je kan op verschillende manieren de Bijbel lezen. Een beproefde manier is gebruik te maken van een leesrooster. Op een jaar tijd lees je dan een groot deel van de Bijbel. Bij dit lezen - lection continua - lees je grotere gehelen zonder spititueel echt verbonden te zijn met de Bijbeltekst. Een andere leesmethode stamt uit de Benedictijnse kloostertraditie waarbij slechts een klein tekstgedeelte wordt gelezen en bekend staat als lectio divina, letterlijk: goddelijke lezing. Als je op deze manier aan lezing doet ben je meditatief en spiritueel (contemplatief) bezig met de Bijbeltekst. Voor velen is het een verrijkende aanvulling op de lectio continua. Het principe van de lectio divina is eenvoudig en onder te verdelen in vier stappen: Stap 1 Lezen van de tekst (lectio) Lees het Bijbelgedeelte langzaam en aandachtig. Het liefst hardop. Herhaal dit enkele keren. Het kan helpen op de tekst te memoriseren of te lezen vanuit een andere vertaling. Stap 2 Mediteren (medidatio) Overweeg wat de Bijbeltekst voor jouw betekent. Wat raakt jou? Wat kun je ervan leren? Het is belangrijk dat je de nodige tijd neemt voor deze stap. Stap 3 Bidden (oratio) Betrek nu God bij jouw overdenking. Leg je gedachten aan Hem voor en luister naar zijn antwoord daarop. Geef zijn stem de ruimte om je te vervullen. Stap 4 Beschouw (contemplatio) Wees vervolgens stil om zijn aanwezigheid te ervaren en daar van te genieten. Tip: zoek een rustige, stille ruimte op zonder afleiding van buitenuit
Contemplatief Bijbellezen volgens lectio divina vindt steeds meer ingang in onze protestantse kerken. Eens de smaak te pakken kan je er niet meer zonder. Het Bijbellezen krijgt op deze manier een andere, diepere dimensie. Probeer het zelf ook een keer uit met onder meer volgende Bijbeltekst uit Psalm 143, 8: Laat mij in de morgen uw liefde horen, in U stel ik mijn vertrouwen. Wijs mij de weg die ik gaan moet, mijn ziel verlangt naar U.